Monday, July 11, 2005

الأقباط وسؤال المواطنة-4

السؤال الخامس
ما هو الموقف من قضية النص الدستوري الخاص بأن الشريعة الإسلامية مصدر التشريع في مصر؟ هل يمثل عائقًا أم عاملاً مساعدًا للانضمام والاندماج في الحراك السياسي الحالي؟
-هذه القضية مهمة وحساسة، ويهمنا هنا نقطتان
النقطة الأولى: تتعلق بطريقة عرض القضية على المجتمع؛ فمن ناحية يقفز البعض من قضية مناقشة نص دستوري إلى قضية رفض الشريعة الإسلامية، ومن ثم يخلط هذا بذاك، ومثالا على ذلك ما قرأته على موقع "إسلام أون لاين.نت" للدكتور "رفيق حبيب"، حين تحدث عن رغبة بعض الأقباط المدعومين من الخارج ومريديهم في الداخل إلغاء المادتين الأولى والثانية من الدستور، ثم قفز لاستنتاج أنهم يقعون في خانة "المستعدين للخارج على ثوابت الأمة".
وخطورة مثل هذا الكلام أنه يعني أن أي شخص يتحدث عن مواد في الدستور صادف أن لاقت قبولا لدى تيار سياسي محدد يدخل في باب العمالة للأجنبي وخيانة الأمة، وهي اتهامات خطيرة، ولا تطول الأقباط فقط وإنما تطول كل من يتعرض للدستور بالنقد والتحليل.
وفي حالتنا هذه تم وضع الأقباط في خانة الخيانة، وأضيف من عندي -طبقا لطريقة الدكتور "رفيق"- العلمانيين المصريين الذين يرفضون أن يكون للدولة دين؛ لسبب أن الدولة لا تقوم بالعبادات، وإنما هي نظام مؤسسي لتيسير أمور الناس؛ فكيف يكون لها دين؟ وهنا يقترح البعض -وأنا أوافقهم- النص بأن دين غالبية الشعب المصري هو الإسلام، وينبغي أن يراعى ذلك في التشريع؛ فهل دخلتُ هنا في زمرة الخائنين والعملاء؟
إن مشكلة عرض تطبيق الشريعة الإسلامية تكمن في عارضيها؛ فما رشح من المتصدرين لتطبيقها هو دعاوى حسبة لتفريق الأزواج، وحديث دائم عن الحدود، ومصادرة أعمال أدبية وفكرية، وذلك على الرغم من أن هناك اجتهادات فكرية إنسانية راقية في مجالات الحقوق والعدل والأخلاق الإنسانية لمجموعة من المفكرين الكبار، مثل المستشار طارق البشري، والأستاذ سليم العوا، والدكتور أحمد كمال أبو المجد وغيرهم. وتقديري أنه حتى الآن لم تحل مشكلة الشريعة الإسلامية وقيام الدولة الحديثة، وأنا هنا أتفق مع ما كتبه الأستاذ عبد الرحمن الحاج على موقعكم منذ شهور حول "الدولة في الفكر الإسلامي".

النقطة الثانية: تتعلق بالدستور؛ لأننا إذا اتفقنا على أن الدستور يمثل النص المتفق عليه بين أفراد الشعب وفئاته تعبيرا عن عقد اجتماعي، وليس نصًّا مفروضًا على الشعب ممن يظن أنه الأعلم والأتقى؛ لأصبح لدينا إطار حاكم نتحدث فيه. ومن ثم نترك لجمعية وطنية تأسيسية البت في الأمر.
من ناحية أخرى، ونتيجة لطريقة عرض موقع الشريعة الإسلامية من القانون أضر المتحمسون دون أن يدروا بموقع الحضارة الإسلامية والعربية في وجدان الكثيرين.. أليس من المستغرب أن يترك التركيز على الجامع الثقافي والحضاري العربي الإسلامي، ويتم التركيز على المفرق الديني؟.
يا سيدي، الجامع الأزهر بالنسبة لي هو عبقرية حضارية أفخر بأنني جزء منها، وأنها جزء من تراثي الحضاري.. أليس هو كذلك بالنسبة لك؟ بل إذا زدت أنه لك مسجد أقول لك: هو لي ملهم بالروحانية، وجلال الذات الإلهية.

9 Comments:

At 12:13 PM, Blogger ChaösGnösis said...

Hanna,

Your questions about "The Copts and Citizenship", as you have already mentioned so eloquently expressed, comes at a very critical moment in the struggle to construct and "modern" society in Egypt.

I fully agree with your points in your response to Dr Rafeeq Habib's article.

But I think the problem with his article started at the point of his mention of an often repeated erroneous assumption that: "
والأقباط يمثلون جماعة فرعية داخل الجماعة المصرية، " (.." ..and Copts represent a tributary (or secondary) group within Egyptian Society - my translation).

I think this phrase is at the heart of hindering many many Egyptians' inability of formulating a "modern", enlightened concept of "citizenship".

Copts are NOT a tributary group, a sub-group or a "minority" group within a "majority". Such methods of differentiating between citizens based on their beliefs and spiritual leanings, can only lead to a conundrum that is hard to escape from.

Even when I hear "ana al masry kareem el 3onsorein....etc", a revered song of "national unity" (we7da wataneyya), I always wondered why does it perpetuate that erroneous assumption of "the two noble elements - kareem el 3onsorein" ??

Our understanding and definition of the concept of Egyptian Citizenship needs to start at that fundamental level before we can venture into the other problems of Islamic Jurisprudence (Shari'aa)and other constitutional matters, which are not a threat or problematic to the Copts only, but to many Egyptians from all sorts of ideological, religious or political affiliations.

Of course an open dialogue about all those "questions" you raise is so critical, but can only be effective if accompanied with a parallel re-education - a re-membrance - of all Egyptians (Copts, Muslims, athiests..and others) of the basics of "modern" concept of citizenship.

Hanna, I thank you again for a much needed, frank, honest, and open-minded set of "question".

 
At 12:42 PM, Blogger Hanna Grace said...

Dear ChaösGnösis

Thank you for visiting my blog, reading my opnions in the dialogue and after all your critical thinking, what we really need these days

Quoting your text "Our understanding and definition of the concept of Egyptian Citizenship needs to start at that fundamental level before we can venture into the other problems of Islamic Jurisprudence (Shari'aa)and other constitutional matters, which are not a threat or problematic to the Copts only, but to many Egyptians from all sorts of ideological, religious or political affiliations" end of quotation.

Dear, this is exactlly the problem and I think we must act on different levels, philosphical/thioretical, historical/sociological (as you metioned who said that copts are tributary group within Egyptian Society)and then Advocacy and struggle for eductional reformation towards reason and science

the next series on my blog will be about ( In The Meaning(s) of Citizenship)
I hope it be an answer to the so many questions facing us.
Thanks again and again

 
At 5:12 PM, Anonymous Anonymous said...

IAM A MUSLIM GIRL WHO ABSOLUTELY AGREE WITH U AND EVERY DAY I FEEL MORE AFRAID ABOUT EGYPT MORE THAN THE DAY B4 PLZ KEEP ON RIGHTING ITS REALLY LIKE SOMEONE IS CURING ME FROM A BIG PAIN

 
At 2:09 PM, Anonymous Sameh said...

I will have to agree that there is a problem with looking into Copts as
a "minority" cause they are not.
History tell us that we have lived as one nation for 1400 years peacfully and that is a record that even western democracies who scream about human rights day and night do not have.
I beleive that there is an underlaying agreeement on the equal rights and duties of citizenship regardless of religion among the majority of the political forces on the Egyptian scene, the Brotherhood included.
I find it problamatic when some try to interpolate a certain instant of application of Shariaa in
a different place and time and use it to scare people. Each time and
place has its own unique circumstances

On the other hand, Egyptians who happen to be copts need to come out and have a stronger participation in civil live, dialogue with others, specially those who carry different points of views and do not be scared. They have that responsibility towards the
country and society.
Diversity of opinions is a value that we all need to learn in Egypt.

Wa assalam
a Brotherhood supporter

 
At 2:04 PM, Anonymous Anonymous said...

WOMANs SUPERVIAGRA
index.html
TRATMENT IMPOTENCE
BUY LOW-COST VIAGRA.DYSFUNCTION ERECTILE NEW MEDS

 
At 3:48 AM, Anonymous Anonymous said...

BUY CIALIS ONLINE
CHEAP CIALIS...LOW-COST VIAGRA...HALF-PRICE LEVITRA.LIPITOR.ZOLOFT.ANTIDEPRESSANTS..
WOMAN VIAGRA
DYSFUNCTION ERECTILE MEDICATION.BUY CHEAP VIAGRA CIALIS LEVITRA.
WOMANs SUPERVIAGRA
BUY LOW-COST CIALIS.HALF-PRICE VIAGRA.CHEAP LEVITRA...
WOMAN VIAGRA
BUY LOW-COST VIAGRA.HALF-PRICE CIALIS LEVITRA
ACNE MEDICINE ONLINE
half price accutane
WHAT IS ANTHELMINTICS
discount Albenza
ANTIBACTERIAL MEDICINE & CARE
buy anoxil
AMPICILLIN ONLINE
online ampicillin
BUY CHEAP BACTRIM
bactrim no prescription
NEW DRUGS & PILLS… SUPER-VIAGRA…
SUPER-VIAGRA ONLINE
BUY CIPRO ONLINE
cipro side effects
BUY CHEAP DIFLUCAN ONLINE
cheap diflucam
BUY CHEAP SUPER VIAGRA ONLINE AND SAVE 70 % OF MONEY...
ORDER HALF-PRICE CIALIS VIAGRA LEVITRA

DISCOVER CREDIT CARDS

 
At 3:07 AM, Anonymous Anonymous said...

In everyone's sustenance, at some pass‚, our inner pep goes out. It is then burst into enthusiasm beside an face with another benign being. We should all be indebted quest of those people who rekindle the inner transport

 
At 1:42 AM, Blogger Ahmed Ashraf said...

نتيجة الشهادة الاعدادية الترم الاول 2013
نتيجة الشهادة الاعدادية الترم الاول 2013 , محافظة الاسكندرية
نتيجة الصف الثالث الاعدادى الترم الاول 2013
نتيجة الشهادة الاعدادية الترم الاول 2013 , محافظة اسوان
نتيجة الشهادة الاعدادية الترم الاول 2013 , محافظة اسيوط
نتيجة الشهادة الاعدادية الترم الاول 2013 , محافظة البحيرة
نتيجة الشهادة الاعدادية الترم الاول 2013 , محافظة بنى سويف
نتيجة الشهادة الاعدادية الترم الاول 2013 محافظة القاهرة
نتيجة الشهادة الاعدادية الترم الاول 2013 محافظة الدقهلية
نتيجة الشهادة الاعدادية الترم الاول 2013 محافظة دمياط
نتيجة الشهادة الاعدادية الترم الاول 2013 محافظة الفيوم
نتيجة الشهادة الاعدادية الترم الاول 2013 محافظة الغربية
نتيجة الشهادة الاعدادية الترم الاول 2013 محافظة الجيزة
نتيجة الشهادة الاعدادية الترم الاول 2013 محافظة الاسماعيلية
نتيجة الشهادة الاعدادية الترم الاول 2013 محافظة كفر الشيخ
نتيجة الشهادة الاعدادية الترم الاول 2013 محافظة المنيا
نتيجة الشهادة الاعدادية الترم الاول 2013 محافظة المنوفيه
نتيجة الشهادة الاعدادية الترم الاول 2013 محافظة القليوبية
نتيجة الشهادة الاعدادية الترم الاول 2013 محافظة قنا
نتيجة الشهادة الاعدادية الترم الاول 2013 محافظة الشرقيه
نتيجة الشهادة الاعدادية الترم الاول 2013 محافظة سوهاج

 
At 1:44 AM, Blogger Ahmed Ashraf said...

مصراليوم
مشاركة ارباح ادسنس
منتديات مصراليوم
الحوار العام
شعر , قصائد
بحث , مقال
اخبار الفن
اخبار مصر
اخبار التعليم فى مصر
صور
اغانى , كلمات اغانى
افلام , مسلسلات
نكت
فيديوهات
قنوات , ترددات
العاب
كلية الطب
كلية الهندسة
رسائل موبايل
عروض الشبكات
قران كريم
برامج انترنت
اخبار الرياضة المصرية
مباريات بث مباشر
اسعار سيارات
اسعار موبايلات

 

Post a Comment

<< Home